התפתחות ילדים ע"פ התייחסות לארבעה קודקודים משמעותיים בהורות .
הריבוע המקודש :
אהבה ללא תנאי- עצם העובדה כי ילדי הוא שלי אני אוהב אותו ללא תנאי מעצם היותו ילדי. ם אם ילדי לא מוצלח, לא מספיק יפה, סובל מקשיים ,אני עדיין אוהב אותו ומקבל אותו איך שהוא מעצם היותו ילדי.
הערך העצמי של הילד נפגע כאשר הוא חווה מסרים מצד הוריו כי אינו עומד בציפיות שלהם , שהוא מאכזב.
ההורה הינו הדמות הכי משמעותית בחיי הילד ,הוא ניזון ממנו ודרכו בונה את הערך שלו.
לילד, בשנותיו הראשונות יש חשיבה מאגית בה הוא חושב כי התנהגותו של ההורה ודבריו הם הדבר הנכון.
אם ההורה שלי אינו מרוצה ממני סימן שאני באמת לא שווה או אם ההורה פוגע בי סימן שזה מגיע לי.
במצבים כאילו הילד עלול לשאת בתוכו תחושות של אכזבה, אשמה,בושה ובדידות אשר פוגעות במרקם הנפשי ובערך העצמי שלו.
לעומת זאת, אם ההורה מקבל את הילד שלו כפי שהוא ,מאמין בן, סומך עליו, מעצים ומחזק אותו ,הילד יגדל עם תחושת ערך בה הוא יחוש מוצלח, אהוב ומשמעותי .
תפיסה זו אינה נוגדת את החשיבות שיש בעידוד ההורה את הילד, בציפיות ממנו , הכוונה והדרכה אך תוך בדיקה מתמדת ,רגישות והקשבה למה נכון לילדי ומה נכון לי כהורה,האם
אני פועל מתוך צרכיי האישיים או מתוך צרכי ילדי.
2.גבולות- כאשר ילד בא לעולם הוא אינו יודע להבחין בין מותר ואסור ,אינו שולט בעצמו ואינו מסוגל לדחות סיפוקים.
הילד זקוק להגדרה ברורה של התנהגות רצויה ולא רצויה. הילד לא יכול ללמוד להבחין בין כל אילו ללא עזרת המבוגר בלימוד הילד מה מותר ואסור ,אנו מגנים עליו מפני פגיעה בעצמו ומעבירים לו מסר אנחנו פה בשביל לשמור ולדאוג לך.
הגבולות מסייעים לילד לארגן את עולמו הפנימי ,מקנים לו תחושת ביטחון. כך הילד לומד מה הן נורמות ,חוקים וכללים,לומד שיש זולת ולא רק הוא קיים הידיעה על גבולות מלווה אותו בכל חייו ומשפיעה על תפקודו .
3.עצמאות- להורה יש תפקיד מרכזי בחיי הילד שמשמעותו היא לצייד אותו בחייו הבוגרים
בכלים ומשאבים נפשיים להתמודד עם חייו כבוגר עצמאי.
ככל שילד יהיה עצמאי יותר ע"פ גילו כך יחוש מסוגל יותר, יכול יותר ובטחונו העצמי יתחזק .
ההפך מחינוך לעצמאות זה פינוק. הכוונה היא שאני עושה עבור ילדי מה שהוא מסוגל
לבצע לבדו. פינוק מחליש את הילד, גורם לו להרגיש חסר יכולת.
לדוג': לסדר לו את הקוביות כאשר הן נופלות במקומו, הלבשת ילד בגיל מאוחר , לדבר במקומו, להכין לו שיעורי בית וכו'.
בעצמאות אנו מעבירים מסר לילד אנחנו סומכים עלייך ואתה מסוגל.
ככל שילד יהיה פחות מפונק ועצמאי יותר בהתאם ליכולותיו כך יחוש יותר בעל ערך,היכולת שלו להיות אחראי תגדל ותחושת השייכות שלו למשפחה תהיה חזקה יותר.
4. דוגמא אישית- הדבר אשר הכי משפיע על הילדים זו הדוגמא האישית שלנו.
אנו מודל חיקוי עבורם ,הם מפנימים את התנהגותנו, קולנו ,שפת הגוף שלנו ,דברנו, תפיסות העולם שלנו .
אם הורה מחנך את ילדיו לערכים והתנהגויות מסוימות , עליו להבין שילדו יפנים ערכים והתנהגויות אילו רק אם הוא ינהג על פיהם .
- פרק ב'- נישואין שניים
- פרק ב' - סדנא קבוצתית
- בגידות בחיי הנישואין
- גבולות עם ילדים
- לידת ילד ראשון
- נישואין- זוגיות -הורות
- מריבות בין בני זוג
- סדנאות והרצאות בנושא הורות
- התפתחות הילד
- התפתחות הילד-הריבוע הקדוש
- זוגיות בעידן טכנולוגי
- שחיקה בחיי הנישואין
- קבוצה דיגיטלית לנשים בפרק ב
- פשרה וויתור בזוגיות
- פרשנות בזוגיות
- הסתרות ושקרים בזוגיות
- מגע בזוגיות
- בושה בזוגיות
- גידול ילדים בעידן הטכנולוגי
- אחים בכורים
- יחסים בין אחים
- זוגיות עם הפרעת קשב
- סרטונים
עדה יקרה,
"...כמו שני משוגעים" הגענו אלייך לפני שנה וחצי.
טוב עדיין נשארנו כאלה אבל עם שק של עצות ותובנות להמשך הדרך ...
את אחת מבני האדם הטובים והמיוחדים שיצא לנו לפגוש.
לא רק מקצועית אלא גם אדם אנושי.
היית שם לשנינו ... ניווטת אותנו בטירוף הגדול שנקלענו אליו באמצע הדרך ועזרת לנו לצאת ממנו גדולים מהחיים.
תודה על ההקשבה, ההכלה והתמיכה.
תודה שלימדת אותנו לגלות זה על זו דברים חדשים וגם על עצמנו.
אוהבים ,
מאיה ואלי
עוד מכתבי תודה ממטופלים ←